تحلیل رقتار متقابل

       تحلیل رفتار متقابل Transactional Analysis

TA   مخفف

تحلیل رفتار متقابل یک تئوری روا نشناسی است که توسط اریک برن در سال ۱۹۵۰میلادی ارائه گردید و به لحاظ کاربرد آن در حل مشکلات احساسی و رفتاری، موردقبول جامعه روان شناسی قرار گرفته و تدریجا در زمینه های مشاوره، روان کاوی،گروه درمانی، مدیریت، جامعه شناسی، توسعه سازمانی و آموزش، جدیدی ارائه نموده و گسترش پیدا کرد هاست. ابهام و پیچیدگی در مفاهیم، تخصصی بودن و زمان طولانی درمان در دیگر روش های روان درمانی باعث شد تا تحلیل رفتار متقابل با مفاهیم اساسی و واژه های ساده سریعا جایگزین روش های روان درمانی قدیمی گردید. به همین جهت تحلیل رفتار متقابل عمومیت یافته و هر جا که انسان ها حضور داشته و با یکدیگر ایجاد رابطه می نمودند کاربرد عملی پیدا کرد و ابزاری برای تغییر و حل مشکلات قرارگرفت.

جمله معروف

من خوبم تو خوبی

شاید معروفترین عبارتی است که ( من خوبم تو خوبی )هدف تحلیل رفتار متقابل را نشان میدهدجایگاهی به «وجود بیاید تا ارزش تک تک انسا نها را بشناسد. تحلیل
رفتار متقابل، انسان ها را اساسا خوب به حساب می آورد و قابل تغییر و رشد و رفتار سالم.

اریک برن از دیدگاه رابطه ای آدم های با دیگر آدم ها چهار وضعیت رو مطرح میکنه :

من خوبم تو خوبی

من بدم تو خوبی

من بدم تو بدی

من خوبم تو بدی

من خوبم تو خوبی

وضعیت اول غایت و آمال و اون چیزیه که مدینه ی فاضله رو میسازه و به برابری انسان ها و اینکه همه از یک روح الهی آفریده شدند و .. غیره اشاره داره و همه ی انسان ها برای رسیدن به چنین وضعیتی باید تلاش کنند و حاصل نمیشه جز تلاش آگاهانه!

من بدم تو خوبی

وضعیت دوم وضعیتیه که معمولا ما انسانها به صورت دیفالت از کودکی با خودمون داریم و حمل میکنیم.

من بدم تو بدی

وضعیت سوم بیشتر آدم هایی دچارش میشن که کودکی خوبی نداشتند، تنبیه شدند، طرد شدند، کودک کار بودند و …

من خوبم تو بدی

وضعیت چهارم بدترین وضعیتی هست که انسان های دچارش میشوند، اگر حد خشونت و طرد شدنی که یک نفر در کودکی متحمل میشه، مثل تجاوز و … به این و ضعیت میرسه و از نظر خودش آدم خوبیه و بقیه انسان ها بد هستند، یک ضد اجتماع به تمام معنی، شیطان صفت، محور شرارت و … و دنبال نابودگری خواهند بود.

عده ی دیگری که به این وضعیت ینی من خوبم تو بدی میرسند روحانی های افراطی، مذهبی گراهای افراطی، گروهای تروریستی مثل داعش و القاعده و ..، راستگراهای افراطی ، فاشیست ها و پان-ایسم های مختلف هستند …

شباهت این دسته با دسته ی قبل بسیار جالبه و اینکه تندروهای هر عقیده ای و ضد اجتماع ها دو روی سکه هستند.

       نوازش   Stroke

انسان ها به نوازش (معیاری ازتحویل گرفته شدن بین افراد) برای زنده ماندن و رشد کردن نیازدارند.

شناخت چگونگی رد و بدل نوازش های مثبت و منفی بین انسان ها از قوی ترین زمینه های کار در تحلیل رفتار متقابل است.

تعریف دیگری که میتوان برای نوازش ارائه داد تأیید وجود فرد، توسط افراد دیگر است.

به مجموعه نوازش هایی گفته می شود که شخص نوازش دهنده خود حضور نداشته باشد، مانند نامه – ایمیل – فرستادن کادو با پست – یاداشت گذاشتن و ……

قابل ذکر است که نوازش های غیابی از بهره نوازشی بالایی برخوردار است و تقریبا از تمامی فیلترهای نوازشی به راحتی عبور می کند.

خود آگاه
اریک برن با فهمیدن اینکه شخصیت انسان از سه حالت خودآگاه تشکیل شده است.

هر حالت خودآگاه یک مجموعه کامل از احساسات و فکرها رفتارهایی است که ما با استفاده از آن ها واکنش نشان می دهیم. در واقع افراد در موقعیت های گوناگون رفتارهای مختلفی از خود بروز می دهند، و تحلیل ساختار شخصیت به معنی بررسی ساختار حالات شخصیت و رفتار انسان است که به صورت رفتاری و احساسی والد و بالغ و کودک و فعل و خودآگاه بروز می نماید.

سه حالت انفعال بین آن ها پایهٔ نظریهٔ تحلیل رفتار متقابل را تشکیل می دهند.

حالات خود ( فرد )

والد (باورهای تقلید شده)

بالغ (ارزش ها)

کودک (کودک درون)

یک تا هفت سال سن شکل گیری فرد است.

والد

در سال های اولیه کودکی باید و نبایدهای زیادی از طرف والدین به کودکان

تحمیل شده یا یاد داده میشود. این مجموعه عظیم از وقایع خارجی و تحمیلی

غیرقابل سؤال در حالت من والد کودک ثبت می گردد و در آینده بخشی از

شخصیت فرد را تشکیل می دهد.

قسمتی از رفتارها، افکار و احساسات انسان است که به دلیل تقلید ناخودآگاه از کارهایی که پدر و مادر انجام می دادند یا برداشت ما از رفتار آن ها است. رفتارهای مانند نصیحت کردن، سرزنش کردن، حمایت کردن، انتقاد کردن از جمله رفتارهای بازتابی این بخش می باشد. والد از دو قسمت والد کنترل کننده (مثبت و منفی) و والد حمایتگر مهربان (مثبت و منفی) تشکیل شد هاست. حالتی است که نمایانگر رفتار فرد به همان صورتی است که پدر و مادرش رفتار می کردند.

دو جنبه بالقوه برای وضعیت والدین

دو جنبه بالقوه برای وضعیت والدین وجود دارد که هر کدام پیامدهای مثبت و منفی ای بر رفتارهای ما باقی م یگذارند. این دوجنبه عبارتند از:

 پرورش دهنده؛

 کنترلگر.

والد پرورش دهنده ممکن است مراقب، حمایت کننده، تشویق کننده و

غیرقضاوت کننده (خنثی) به نظر برسد. البته گاهی اوقات هم ممکن است بیش ازحد محافظ و مختنق باشد.

والد کنترل کننده ممکن است دستوری، انتقادی و حامی به نظر برسد

و یا احتمال دارد که عبارات یا حرکات عصبی یا بی حوصله از خود بروز دهد.

در ادامه دو حالت دیگر ایگو در تحلیل رفتار متقابل بررسی میکنیم.

بالغ

بخشی از شخصیت است که رفتارهای این مکان این زمان را شامل میشود بالغ همان بخشی از افکار ،رفتار و احساسات انسان هاست که شبیه پردازش کامپیوتر است و پاسخ ما به اتفاقات حال حاضر است تقویت بالغ یکی از اهداف تحلیل رفتار متقابل است . ویژگی دیگر بالغ استفاده از تمام توانمندی های فرد برای حل مسائل است. بالغ را می توان همان نیروی  در درون هر فردی میباشد که از آن تحت عنوان عقل و منطق یاد میشود.

کودک


قسمتی از رفتارها، افکار و احساسات انسان است که تکرار دوران کودکی است. در واقع این حالت نمادی از بعد شخصیت کودک در درون هر فرد میباشد که رفتارهای عجولانه و غیر منطقی از خود بروز می دهد.

سه الگوی رفتاری متفاوت کودک

مهرطلب

آزارگر

قربانی

هرگز از لذت جویی سیر نمی شود آینده را نمی بیند خواسته اش را به تأخیر نمی اندازد. سرزندگی و هیجان، سیر کردن در تخیلات،لذت طلبی، لجبازی، دمدمی بودن، خلاقیت، کنجکاوی، علاقه به دانستن، اصرار به تجربه کردن و احساس کردن از جمله خصوصیات حالت من کودک است. این بخش از شخصیت فرد را وامی دارد که هر چیزی را شخصا خودش تجربه کند. اصلاً خویشتن دار نیست و به عواقب احتمالی رفتارش توجهی ندارد. تمایلی به رعایت قیود اجتماعی، عرف، مذهب، قانون، تعقل و ندارد ……

ویژگیهای هر تیپ شخصیتی

در هر یک از ما سه تیپ شخصیتی یا نفسانی وجود دارد؛

احساس

افکار

رفتار

زمانی که رفتار و احساس و افکارمان شبیه به دوران کودکی مان هست و مانند کودکی خود هستیم در حالت شخصیتی (کودک) به سرمی بریم. زمانی که همچون والدینمان فکر می کنیم یا رفتار می کنیم و احساس مان شبیه والدینمان است در حالت شخصیتی (والد) هستیم و زمانی که رفتارم پاسخی صریح و مستقیم به شرایط پیرامونم و وضیعت این زمانی، این مکانی در رابطه با آنچه در حال حاضر دراطرافم در حال وقوع است باشد در حالت شخصیت (بالغ) به سرمی بریم .

شما جز کدوم دسته اید؟

(زبان بدن را مشاهده کنید.)

والد : برخی از افراد همیشه در حال انتقاد و هدایت هستند یا به دیگران کمک و از  آنها محافظت می کنند

کودک : برخی از افراد با احساسات قوی و بدون فکر عمل می کنند و به طور کلی تمایلی به قبول مسئولیت ندارند .

بالغ : برخی از مردم به طور مداوم تجزیه و تحلیل می کنند و واقعیتها را با احساسات ترجیح می دهند .

بالغ به بالغ

حالت بالغ :

کار ما آنطور که ما برنامه ریزی کرده بودیم عملی نشد، بیایید آن را مرور کنیم و دریابیم که دفعه بعد چه کاری می توانیم انجام دهیم.

حالت بالغ :

من موافقم، ما می توانیم در آینده بهتر عمل کنیم. بیایید برنامه ریزی کنیم .

والد به کودک

حالت والد : به نظر می رسد که شما با آن شغل مشکل داشتید. آیا برای بهبود نیاز به کمک دارید؟

حالت کودک : اوه، بله لطفا، من واقعا به راهنمایی در این مورد نیاز دارم. خواهش می کنم حتما به من کمک کنید

بالغ به کودک

حالت بالغ : کار ما آ نطور که ما برنامه ریزی کرده بودیم عملی نشد، بیایید آن را مرور کنیم و دریابیم که دفعه بعد چه کاری می توانیم انجام دهیم .

حالت کودک : چرا همیشه اینقدر انتقادی هستید؟ من هرگز نمی توانم  کاری را درست انجام دهم .

همه‌ی ما به سادگی درک می‌کنیم که پرورش بالغ درون مهم است و این مسئله باید یکی از اولویت‌های ما در تقویت مهارت ارتباطی باشد.

بنابراین سوال واقعی و مهم، درباره‌ی مفید بودن رفتار بالغانه نیست. بلکه پرسش ما این است که: «چگونه می‌توانیم بالغانه رفتار کنیم؟»

چگونه بالغانه رفتار کنیم؟

کودک و والد خود را بهتر بشناسید

حتماً به خاطر دارید که کودک و والد، یک تفاوت کلیدی با بالغ دارند: آن‌ها «ثبت و ضبط‌های گذشته‌ی ما» هستند. در واقع بر اساس مدل ساختار شخصیتی اریک برن، ما در همان سال‌های نخست، تجربه‌های کودکانه خود و برخوردهای والدانه‌ی دیگران را به خاطر می‌سپاریم و در بزرگسالی، بسته به شرایط، این الگوها را تکرار می‌کنیم.

تنها چیزی که از گذشته ضبط نشده و حاصل تأملات و تفکرات همین لحظه‌ی ماست، بالغ است.

اما کودک و والد چنان در عمق وجود ما رخنه‌ کرده و تثبیت شده‌اند که اگر مراقب نباشیم، نخستین پاسخ‌های ما به هر محرکی، از سوی یکی از این دو خواهد بود.

بالغ این امکان را می‌دهد که بر اوضاع مسلط شود؛ وگرنه کودک و والد آماده‌اند تا به هر بهانه‌ای، پدیدار شوند و ابراز وجود کنند

توجه بیشتر به گفتگوهای درونی است: این‌که مراقب باشیم در درون خود، با خودمان چه می‌گوییم و چگونه حرف می‌زنیم.

هر بار که قصد بیرون ریختن و بروز احساسات را داریم، لحظه‌ای توقف کنیم و ببینیم که آیا کودک، خودسرانه عنان اختیار ما را به دست گرفته یا این‌که بالغ، مجوز این کار را به او داده است؟

هر بار که بایدها و نبایدها و همیشه و هرگزها به سراغ‌مان می‌آیند، لحظه‌ای فکر کنیم و ببینیم آیا ادعاهای والد ما درست است؟

بالغ از «شواهد» سخن می‌گوید؛ اهل «استدلال» و «استناد» و «اشاره به مدارک» است.

به خاطر داشته باشیم که بالغ، از «احتمال» سخن می‌گوید؛ از «شاید» و «ممکن است» و «به نظر می‌رسد.»

بالغ، اهل «بزرگنمایی»  و «پیش‌داوری» نیست.

در یک کلام می‌توان گفت: تقریباً هر آن‌چه در تحلیل شناختی رفتاری تحت عنوان افکار منفی اتوماتیک و تحریف شناختی می‌شناسیم، به معنای کمرنگ شدن بالغ است و آشنایی با آن افکار، می‌تواند قدرت ما را برای پرورش بالغ درون افزایش دهید

وقتی با خودتان حرف می‌زنید، بعد از هر جمله‌ی کلیدی یک بار بگویید که این جمله را چه بخشی از وجود شما می‌گوید. مثلاً با خود بگویید: «این والد من است که الان حرف می‌زند.» یا «این کودک من است که مشغول صحبت است.»

به کودک درون دیگران حساس باشید

هر چه شخص بیشتر به کودک درون خود حساسیت پیدا کرد، بیشتر به کودک درون دیگران نیز حساسیت پیدا می‌کند.

وقتی از کسی بترسید، معلوم است او را دوست ندارید.

ما از والد درون دیگران می‌ترسیم؛ اما می‌توانیم کودک درون آن‌ها را دوست داشته باشیم.

یک تمرین سودمند این است که در یک موقعیت حساس (در یک رفتار متقابل مشکل) دختر کوچک یا پسر کوچک درون دیگران را ببینید و با آن دختر کوچک یا پسر کوچک حرف بزنید. ولی نه به صورتی که او را تحقیر کنید، بلکه به صورتی محبت‌آمیز و حمایت‌کننده.

هر وقت مطمئن نبودید چه‌کار کنید، نوازش کنید. وقتی آدم به کودک دیگران عکس‌العمل نشان می‌دهد، دیگر از والد او نمی‌ترسد.

اکنون حدود شش دهه از دورانی که اریک برن، روانپزشک کانادایی-آمریکایی، بحث تحلیل رفتار متقابل یا

       Transactional Analysis

را مطح کرده است می گذرد .

طی این شش دهه، میل و رغبت به یادگیری تحلیل رفتار متقابل، به طرز چشم‌گیری افزایش داشته و علاوه بر روانکاوان و روان‌درمان‌گران، فعالان حوزه‌ی مدیریت، کسب و کار، مشاوره ، کوچینگ ، و توسعه فردی هم به آن علاقه نشان داده اند .

به شکلی که در بسیاری از سرفصل‌های آموزش مهارت های ارتباطی وشخصیت شناسی معمولاً بخشی هم به آموزش تحلیل رفتار متقابل اختصاص داده می‌شود.

بررسی تاثیر تحلیل رفتار متقابل در محیط کار

شاید بپرسید در محیط های کاری تاثیر تحلیل رفتار متقابل چیست؟ درواقع بهره بردن از تحلیل رفتار متقابل )TA( در کسب وکارها به چند شکل به ما کمک می کند. در ادامه به بررسی این تاثیرات می پردازیم .

بهبود روابط بین کارکنان: با تحلیل رفتار متقابل، درک بهتری از نیازها و انتظارات همکاران خود به دست می آورید؛ درنتیجه این موضوع به بهبود روابط کاری، افزایش همکاری، کاهش تنش در محیط کار و تقویت روابط بین فردی می انجامد .

افزایش هماهنگی و همکاری: با درک بهتر از رفتارهای متقابل، احتمال بروز اشتباه و سوءتفاهم در ارتباطات کاهش پیدا می کند؛ به این ترتیب، اعضای تیم با تنش کمتر می توانند سریع تر با هم هماهنگ شوند و به طور موثرتری همکاری کنند.

ارتقاء خدمات به مشتریان: تحلیل رفتار متقابل فقط مربوط به بخش روابط بین همکاران نیست؛ درواقع با استفاده از این نگرش می توانید به تحلیل و بررسی رفتار مشتریان (مشتری شناسی) بپردازید؛ درنتیجه آن ها را بهتر خواهید شناخت و برای پیش بینی نیازها و ترجیحات مشتریان قدم های موثری برمی دارید.

تصمیم گیری های موثر: تحلیل رفتار متقابل کارکنان و حتی مشتریان، به مدیران یک مجموعه کمک می کند تصمیمات بهتری بگیرند. در واقع مدیران با درک عمیق از تاثیر تصمیم ها بر افراد تیم و مشتریان می توانند بهترین تصمیم ها را متناسب با واکنش آن ها اتخاذ کنند.

به طور کلی، تحلیل رفتار متقابل ارتقاء روابط و تعاملات موثر، افزایش بهره وری و موفقیت کسب کار در مواجهه با چالش ها و فرصت های مختلف را به همراه دارد.

تحلیل رفتار متقابل؛ ابزاری قدرتمند برای توسعه کسب وکارها

تحلیل رفتار متقابل یکی از قدرتمندترین ابزارها برای بهبود ارتباطات در محیط های کاری محسوب می شود. این رویکرد به فهم عمیق تر درباره رفتارهای افراد در مواجهه با مسائل گوناگون کمک می کند و با کاهش تنش ها و افزایش درک متقابل، به بهبود روابط کاری و به دنبال آن توسعه کسب وکارها کمک می کند.

تکنیک ها و استراتژی ها

برخی از تکنیک های استفاده شده توسط تحلیل گران رفتار عبارتند از:

زنجیره: این روش رفتاری شامل تجزیه یک کار به اجزای کوچکتر است. ابتدا ساده ترین یا اولین کار در فرآیند آموزش داده می شود. پس از یادگیری آن ، می توان کار بعدی را آموزش داد. این کار تا زمانی ادامه می یابد که کل یادگیری ها با موفقیت به هم متصل شود.

دستور: این روش شامل استفاده از نوعی دستور برای ایجاد پاسخ مطلوب است. این درخواست ممکن است شامل یک نشانه کلامی باشد ، مانند گفتن به شخص که چه کاری انجام دهد ، یا یک نشانه بصری ، مانند نمایش یک عکس طراحی شده برای نشان دادن پاسخ.

شکل دادن: این استراتژی شامل تغییر تدریجی یک رفتار ، پاداش دادن به تقریب های نزدیک و نزدیکتر از رفتار مورد نظر است.

تحلیل رفتار مصرف کننده به معنی ارزیابی عوامل مختلف مانند محصولات ترجیح داده شده، پیشنهادات خدمات مشتری، فروش و نحوه درک مشتریان از بازاریابی شما است. داشتن درک خوب از این جنبه ها می‌تواند به کسب و کارها در برقراری ارتباط مفید و سازنده با مشتریان کمک کند .

چهار عامل بر رفتار مصرف کننده تاثیر می‌گذارد: رفتار خرید ما به چیزهای مختلفی مانند: روندهای اجتماعی، عوامل روانی، شخصی و اقتصادی بستگی دارد.

بسیاری از شرکت‌ها تمایل به جمع‌آوری داده‌ها برای تصمیم‌گیری در مورد چگونگی دسترسی موثر به مخاطبان خود دارند. در حالی که برخی از تاثیرات ممکن است موقتی و برخی دیگر طولانی مدت باشند، این عوامل می‌توانند بر اینکه آیا شخص خریدی انجام می‌دهد، محصولات اضافی خریداری می‌کند یا تصمیم می‌گیرد که اصلاً چیزی نخرد، تاثیر بگذارند. بیایید این عوامل تاثیر گذار بر رفتار مصرف کننده را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم.

گرایش اجتماعی

گرایش اجتماعی یک روند اجتماعی است که به عنوان یک تأثیر خارجی تعریف می‌شود که مصرف کننده انتخاب می‌کند تا به آن گوش دهد. گرایش اجتماعی شامل توصیه هایی از همتایان، هنجارهای اجتماعی یا مدهای فرهنگی است. همه اینها می‌تواند بر تصمیم مشتری تأثیر بگذارد، بنابراین مهم است که در نظر گرفته شود.

شخصیت مشتری شما

نحوه رفتار مصرف کننده در هنگام خرید به شدت تحت تأثیر ویژگی های شخصیتی آنها است. این ویژگی ها معمولاً شخصیت آنها را شکل می‌دهند و نحوه عملکرد آنها در محیط های مختلف را تعیین می‌کنند. به عنوان مثال، برخی از مصرف کنندگان ممکن است برون گرا و شاد باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است ساکت تر و محتاط تر باشند.

شرایط اقتصادی

فراد با سطوح درآمدی متفاوت تمایل دارند انواع مختلفی از کالاها را بخرند، به روش های بسیار متفاوت خرید کنند و به دنبال محصولات با کیفیت متفاوت باشند. بنابراین طبیعی است که عوامل اقتصادی نیز بر قدرت خرید افراد تأثیر بسزایی داشته باشد. این عوامل شامل موارد زیر است: وضعیت اقتصادی کشور، درآمد شخصی و خانوادگی، پس‌انداز، اعتبار مصرفی، دارایی‌های نقدی و انتظارات درآمدی .

چرا تحلیل رفتار مصرف کننده مهم است؟

تحلیل رفتار مصرف کننده هم یک مشاهده کیفی و هم کمی است که نحوه تعامل مشتریان با کسب و کار شما را نشان می‌دهد و بینش هایی را در مورد عوامل مختلف تأثیرگذار بر مخاطب ، مانند اولویت ها، انگیزه ها و روش های تصمیم گیری ارائه می‌دهد. این کار می‌تواند به شما کمک کند تا درک کنید مشتریان چه احساسی نسبت به شرکت شما دارند ..

نحوه انجام تجزیه و تحلیل رفتار مصرف کننده

برای انجام تحلیل رفتار مصرف کننده باید چندین مرحله را دنبال کنید :

مرحله اول:

 مخاطبان خود را تقسیم بندی کنید. این مرحله اساسا شامل دسته بندی پایگاه مشتریان شما می‌شود. برای این کار استفاده از طیف گسترده ای از ویژگی ها مانند جنسیت، موقعیت مکانی و سن توصیه می‌شود. با این حال، فراموش نکنید که گرایش هایی مانند کانال های رسانه ای ترجیحی، عادات خرید آنلاین و فعالیت در اینترنت را نیز در نظر بگیرید. شما به دنبال شناسایی ویژگی های مصرف کنندگانی هستید که برای کسب و کار شما ارزشمندترین هستند.  

مرحله دوم:

مزایای کلیدی را برای هر گروه مشخص کنید. هر نوع مشتری دلیلی برای انتخاب کسب و کار شما خواهد داشت و شناسایی آن بسیار ارزشمند است. مهم است که هر عامل خارجی را که می‌تواند بر انتخاب خرید آنها تأثیر بگذارد، در نظر بگیرید، مانند اینکه آیا خرید برای راحتی انجام شده است، مشتری چقدر می‌خواهد خرج کند و اینکه آیا آگاهانه به دنبال برند شما بوده است یا خیر.

مرحله سوم:

اطلاعات قابل اندازه گیری در مورد مصرف کنندگان به دست آورید. برای این کار باید از منابع داخلی و خارجی اطلاعاتی به دست آورید که تصویری کامل به شما بدهد.

مرحله چهارم:

 داده های کمی و کیفی خود را مقایسه کنید. در نظر بگیرید که کدام شخص کدام محصول را، چه زمانی و در کجا خریداری کرده است.

مرحله پنجم:

تحلیل خود را در یک کمپین اعمال کنید. بسیار مهم است که از اطلاعاتی که جمع آوری کرده اید استفاده کنید. بهترین کانال تحویل را برای هر نوع پرسونا انتخاب کنید و کاری را که می‌توانید برای شخصی سازی تجربه مشتری انجام دهید.

مرحله ششم:

 نتایج را تجزیه و تحلیل کنید. هنگامی که تحلیل رفتار مصرف کننده را کامل انجام دادید، مهم است که نتایج را بررسی کنید. به یاد داشته باشید که نتایج را به طور مداوم تجزیه و تحلیل کنید زیرا سیاست، فناوری جدید و رویدادها ممکن است بر نیازهای مصرف کننده شما تاثیر بگذارد. همچنین معقول است که به طور منظم تحلیل خود را مرور کنید زیرا می‌تواند به شما امکان سرمایه گذاری بر روی روندهای جدیدی را که بر مشتری شما تاثیر می‌گذارد، بدهد.

تحلیل رفتار متقابل با ان ال پی

ان ال پی به سادگی به این معناست که چگونه به ذهن خود بگوییم که رفتار کند. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که تصمیم بگیرید یک روز صبح زود از خواب بیدار شوید و به سفر بروید یا خوش بگذرانید. اگر دقت کنید میل به بیدار شدن و تصاویر مربوط به آن انگیزه زیادی به شما می دهد و مثلا اگر تصمیم دارید فردا ساعت ۶ صبح بیدار شوید تقریبا نیم ساعت زودتر از خواب بیدار خواهید شد. زیرا ضمیر ناخودآگاه پیام این کار را دریافت کرده است. حال اگر بتوانیم از این ویژگی ناخودآگاه برای تغییر عادات و رفتار استفاده کنیم و انتظارات خود را به زبان قابل فهم ذهن اعلام کنیم، به نتایج فوق العاده ای دست خواهیم یافت.

با کنترل ذهن خود میتوانید با افزایش تمرکز و تکنیک‌های ان ال پی در تحلیل رفتار متقابل بهترین نتیجه را به دست آورید .

تحلیل رفتار متقابل در بازاریابی

تحلیل تعامل روشی برای جذب مشتری در مشاغل مختلف است. همانطور که می دانید اساس هر کسب و کاری جلب اعتماد و ارتباط با مشتریان است و این موضوع به قدری مهم و حیاتی است که معمولا هر بازاریاب دیجیتال باید بر اساس تحلیل رفتار متقابل و سایر اصول روانشناسی تلاش کند. ارتباط با مشتریان را روان تر کنید. با آگاهی از خواسته های درونی افراد جامعه، بخش عمده ای از مسیر بازاریابی را طی کرده اید. زیرا بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ به طور کلی یک رابطه انسانی است که باید بر اساس معیارهای روانشناختی شکل بگیرد و تکامل یابد.

تحلیل تعامل یکی از مهمترین اصول روانشناسی در بازاریابی است. با تسلط بر این اصل روانشناختی می توانید بازخوردها و نیازهای کاربران و مشتریان خود را بشناسید و بر اساس آنها خدمات خود را ارائه دهید. تحلیل رفتار تعاملی در بازاریابی را می توان در عناصر مختلفی خلاصه کرد.

زبان بدن و سایر عناصر رفتار انسان از مهمترین عواملی هستند که در تحلیل رفتار متقابل مورد تحلیل قرار می گیرند. پس مهم است که بتوانید سلیقه و تمایل مشتری را در حوزه فعالیت خود بر اساس رفتار و واکنش های مشتری تشخیص دهید و مطابق همان سلیقه و میل خود عمل کنید.

تحلیل رفتار متقابل در زندگی شخصی

یکی از مهمترین مفاهیمی که در نظریه تحلیل کنش متقابل به آن اشاره شده «پیش نویس زندگی» است. این نظریه به شما در رفتار شخصی کمک می کند و باعث می شود دیگران را بشناسید. اریک برن که نامش با تحلیل رفتار تعاملی گره خورده است، می گوید: مردم دوست دارند وقایع تلخ و غم انگیز دوران کودکی خود را تکرار کنند، بنابراین پیش نویس ها اجباری و دائما تکرار می شوند.

با این توصیف، پیش نویس های زندگی این واقعیت را توضیح می دهند که پیش نویس های زندگی ما در دوران کودکی قبل از اینکه عاقل و بالغ شویم نوشته شده است. در زمانی که اراده آزاد نداشتیم، تحت تأثیر رفتارها و تصمیماتی بوده ایم که تا آخر عمر با ما خواهد ماند. به همین دلیل، حتی در زمان هایی که قدرت تغییر داریم و عاقل هستیم، اغلب دوست نداریم از پیش نویس هایی که در کودکی برایمان نوشته شده بود فرار کنیم. ممکن است بتوانید بر بخش های آزاردهنده زندگی پیش نویس خود غلبه کنید و آنها را تغییر دهید. اما اغلب این کار سخت و با مقاومت زیاد است.

تحلیل رفتار متقابل در محیط کار

در بسیاری از مشاغل ارتباطات اجتماعی بسیار مهم است. به عنوان یک کارگزار موفق، باید با مشتریان خود در ارتباط باشید و حفظ و توسعه این رابطه کلید موفقیت شماست. اما از آنجایی که برای حفظ و توسعه این رابطه نیاز به تعامل با افراد دارید، باید آنها را به خوبی بشناسید. به خصوص که برخی از منافع تجاری و مالی شما به تصمیمات طرف مقابل بستگی دارد.

اینجاست که اهمیت شناخت طرف مقابل و تحلیل رفتار او برای شما مهم می شود. داشتن چنین تحلیلی از رفتار تعاملی به شما کمک می کند تا بفهمید چه استراتژی هایی را در مذاکرات اتخاذ کنید و چگونه اهداف خود و مشتری را پیش ببرید.

علاوه بر این، برای برخورد با همکاران و حتی رقبای خود باید تحلیلی از رفتار آنها داشته باشید. آموزش و پرورش توانایی تجزیه و تحلیل رفتار متقابل در محیط کار و بین همکاران روابط درون سازمانی را بهبود میبخشد. بر اساس این نظریه، هر فرد دارای یکی از سه شخصیت است: کودک، والد و بالغ. وظیفه شما این است که این تیپ شخصیتی را شناسایی کنید و تصمیم درستی برای برقراری ارتباط با او بگیرید.

دانش عمومی فناوری تحلیل رفتار متقابل در برخورد با مشتریان می تواند منجر به رشد و توسعه شرکت شما شود. در زمینه مسائل درون سازمانی باعث بهبود روابط کاری همکاران و چابکی بیشتر سازمان می شود. همچنین هنگام برخورد با رقبای شما را از چالش ها و تنش های احتمالی رها می کند که می تواند سازمان شما را در موفقیت قرار دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا

شبکه‌های اجتماعی

در اینستاگرام:
در یوتیوب:
در فیسبوک:​
در ویکی پدیا:​
در لینکدین:

تماس بگیرید

شماره تماس:

وب‌سایت‌‌ها

گروه مشاوره برندتک:

آکادمی برند ایران: